top of page
Снимка на автораStefan Ivanov

Аджарска книжовна школа – първоприемник на Търновската книжовна школа

Актуализирано: 28.06

Скъпи приятели на "Фото моменти", винаги отлично ще си спомням къде бях и какво правех на 24 май 2022 година, защото в ранната утрин на въпросната дата представих на всички вас моя сайт – "Фото моменти".


Стартирах моето вдъхновяващо пътешествие на живота си с "В началото бе Словото", докато шофирах към Сърнена Средна гора в посока АИР Свежен.


Толкова ми хареса това място, че след това посетих селото отново!


И днес си спомням тишината...


Пълна тишина витае наоколо!

Въздухът е огласян единствено от птичите песни, долитащи в този прекрасен летен ден от близките вековни зелени гори.

Свежен е притихнал.

Оставям автомобила си в центъра на селото, паркиран срещу сградата на кметството и читалището и тръгвам пеш на разходка.

Пусто е наоколо. Хора почти не срещам.


Запътил съм се към старата аджарска средновековна църква "Свети Георги", където ме очаква поредната история.


Руините на църква "Свети Георги" и старото гробище в село Свежен, община Брезово
Руините на "Свети Георги" и старото църковно гробище в село Свежен, община Брезово

– Кажи, кажи ми, дядо, как и откъде?

Разкажи ми всичко станало тъдява.

За село, разкажи ми, за онез мъже –

болярите, издигнали Аджар-а!


– Във времена на смут и неизвестност,

когато полумесецът нахлул от юг,

сред писъци на християнски жертви,

момински плач и ниви, не видели плуг,

мъже посърнали се връщали от битки;

безсилни сълзи бършели с корава длан,

и Богу молели горещо сухи устни;

да победят гъжвите* в следващата бран...


*гъжва – парче плат увито около фес; чалма


Но за да ви разкажа тази история, ще ви върна назад, много, много назад във времето, когато преди 6 столетия пада Търновското царство.


Краят на Търновското царство

През пролетта на 1393 г. султан Баязид I събира войските си от Мала Азия и поверява главното командване на похода срещу Търновград на сина си Сюлейман Челеби, като му заръчва да превземе града на всяка цена.


Ненадейното появяване на огромната османска армия под стените на престолния град сериозно разтревожва жителите му. Търново с неговите твърдини и опорни пунктове бива обсаден от всички страни. Османците заповядват на търновчани да се предадат доброволно, иначе – огън и смърт!


Изнизват се три тежки месеца!


Населението, водено от Патриарх Евтимий, се съпротивлява, но на 17 юли 1393 г. градът е завладян след атака на френкхисарската порта на Царевец. Патриаршеската църква "Възнесение Христово" е преобърната в джамия, а останалите църкви на Трапезица, ведно с царските дворци, са изгорени и сринати до основи.


Та, тамо нявга – времената помнят;

и старците, и книгите гласят

как, за да спре безчинствата на ятагана,

народът български, за да спасят...


Царят Търновски, сестрата си Тамара

най-умната, красива и добра царкиня

жена на турския султан решил да дава,

а за народа тя била като светиня.


Патриарх Евтимий Търновски, създателят на Търновската книжовна школа, е помилван и изпратен на заточение.


Търновска книжовна школа

Търновската книжовна школа е българска книжовна школа от втората половина на XIV и XV век с изключително важни приноси за Средновековната литература.


Тя е част от Търновската художествена школа, която олицетворява в най-обширна степен културата на Второто българско царство. Евтимиевата правописна реформа и книжовна школа с представители Григорий Цамблак и Константин Костенечки оказват значително влияние върху руската, сръбската, влашката и молдовската средновековни култури. Това влияние се приема за втория по значимост южнославянски принос към културата на тези народи.


След падането на Търново учениците на Евтимий се разпиляват и поемат към различни краища на света, където продължават необезпокоявани книжовната си и просветителска дейност на български език, проповядвайки и разпространявайки Божието слово на църковнославянски.


Част от учениците на последния патриарх на Втората българска държава (1187 г. – 1396 г.), заедно със знатни боляри и техните слуги бягат на юг и преминават Балкана.


Тамара щом предали унизени,

болярите със сълзи на очите,

препуснали назад и натъжени

преселили се, от града в горите...


Стигайки до мястото, на което днес откриваме АИР Свежен, те спират и създават нов дом – Аджар (така се е наричало селището през онези времена).


И днес свеженци си спомнят, че са преки потомци на болярите, предали сестрата на цар Иван Шишман и Иван СрацимирКера Тамара, дъщеря на цар Иван Александър и царица Теодора.


На най-високото, на русалийска чука;

на Средната гора една поляна;

избрали тихо място до речица

от лунна светлина нощя обляна...

...

В бохчички най-свидното четмо

на Търновската школа писмената.

Вървяли през нощта, деня се крили

и тука в Средната гора слезнали.

...

Аджар нарекли го – на Търново отмяна...


Аджарска книжовна школа

Известна е още като Карловско-Аджарска книжовна школа и е първоприемник на Търновската книжовна школа.


Църква "Свети Георги" в село Свежен (Аджар), община Брезово
Църква "Свети Георги" в село Свежен (Аджар), община Брезово

Това са основите на опожарената и разрушена през 1877 година средновековна църква "Свети Георги" в Свежен.


Пътека, свързваща църквата "Свети Георги" в село Свежен (Аджар) и костницата

Зад църквата има малка и тясна пътека, настлана с каменни плочи. Тази пътека води към костницата, изградена на мястото на старата костница, където и днес се пазят черепите на зверски избитите местни хора по време на голямото клане от 1877 година.


Пътека, свързваща църквата "Свети Георги" в село Свежен (Аджар) и костницата

Вляво от пътеката е старото църковно гробище на селото. В него са намирали вечен покой свещениците и някои от знатните и видни жители на АИР Свежен – елитът на Аджар.


Каменни надгробни плочи от село Свежен (Аджар), община Брезово

Отдясно, положени върху земята и опрени до високия каменен зид, могат да се видят десетки спасени каменни надгробни плочи, събрани от къде ли не из АИР Свежен.


По време на разкопките точно на това място са разкрити основи – останки от килии, измазани с мазилка от кал върху стените, за които се предполага, че на времето са били обитавани от преписвачите-калиграфи на Аджарската книжовна школа.


Дейността на аджарските книжовници, илюстратори и орнаментатори е едно от най-възвишените постижения в българското изкуство за украса на книги. Тя се откроява сред преписвачите-калиграфи и майстори на ръкописната декорация, работещи в периода XV – XVIII век, със значителни художествени постижения, огромно усърдие и вещина, оригинален авторски почерк и творческа специфичност.


Аджарското книжовно средище постепенно се превръща в едно от най-влиятелните дамаскинарски и художествени центрове през XVII век.


Тук не само се създават големи ръкописни книги – те биват богато илюстрирани, оригинално украсени и биват подвързвани с безспорен талант, огромно трудолюбие, оригинален авторски почерк, трепетно старание, прилежно и с изключително внимание.


Умело подбраната хартия и кожена подвързия, издържаното полууставно писмо и богатата вътрешна украса придават на книгите безспорна естетическа стойност.


Създаваната ръкописна украса е в духа на унаследения от XIII – XIV, но процъфтяващ главно през XVII век, балкански орнаментален стил, обогатен с нови сюжети, теми, мотиви и цялостен колорит.


Основният принос на Аджарската книжовна школа от дейци на перото е превръщането на орнамента от декоративен в илюстративен елемент на ръкописната украса.



Автори на фотографиите на оригиналите: Тодор Ненов и Иван Крачанов


В тази галерия може да разгледате безценни оригинали, запазени и днес в Народна библиотека "Иван Вазов" в град Пловдив.


И не забравили в дните робски

да палнат те оназ искрица,

която в мрака да ги пази –

да пише детската ръчица!


Писма, минеи, дамаскини...

писали аджарски граматици

Поп Йовко, Филип и Недялко...

Историята взели от Паисий.


Видни представители

  • Поп Йовкосвещеник в църква "Св. Георги" в Аджар. С най-ранни книжовни изяви от 30-те години на XVII век. Негови ръкописи са Часослов от 1634 г. и Цветен триод с пентико­стар от 1636 г., които съдържат авторски приписки с точни данни за времето и мястото на създаването си и за своя съставител. Родом е от Етрополе и вероятно е минал през процъфтяващата по това време калиграфско-художествена школа на Етрополския манастир "Варовитец".


  • Даскал Недялкосвещеник (йерей) и учител в църква "Св. Георги", ученик на поп Йовко. С книжовни изяви от 50-те години на XVII век. Дело на даскал Недялко са два ръкописа: Четириевангелие от 1652 г. и известният Костенечки дамаскин.


  • Даскал Филипсин на даскал Недялко и учител в църква "Св. Георги". Даскал Филип разгръща изключително продуктивната си книжовна дейност през 80-те и 90-те години на XVII век. На неговото перо принадлежат 6 ръкописа, 4 от които носят авторското му име, а другите два му се приписват заради очевидната близост с безспорните негови творби. Това са: Требник от 1685 г., Псалтир от 1685 г., Псалтир от 1692 г., Празничен миней, Требник без точна датировка и прочутият Рилски дамаскин.


Общият брой на създадените ръкописи от поп Йовко, даскал Недялко и даскал Филип са 11, от които 2 ръкописа на поп Йовко, 2 ръкописа на даскал Недялко, 6 ръкописа на даскал Филип и 1 ръкопис съвместно дело на последните двама.


Най-известният ръкопис на даскал Недялко и сина му – даскал Филип е Аджарският дамаскин от 1686 г. (обемиста книга голям формат и с 375 запазени листа), който понастоящем се съхранява в Ръкописния отдел на Академичната библиотека в Санкт Петербург. Според съдържащата се в него приписка той е съвместно тяхно дело и е единственият случай в старобългарската книжовна практика, когато е документирано, че над един и същ ръкопис се трудят баща и син (известен е случай, когато над един ръкопис работят трима братя).


За известния Аджарски дамаскин в своя труд "Украса и художествено своеобразие на Аджарските дамаскини от XVII век" Невяна Дончева-Панайотова разказва:


Почеркът е издържан полуустав, хубав, четлив. Той е един от малкото дамаскини, които са датирани и локализирани от самите си създатели. На л. 219 двамата автори са оставили пространна приписка, в която съобщават, че дамаскинът е написан от даскал Недялко и неговия син Филип в село Аджар през 1686 г. Селото е споменато на две места в приписката, като на едното място е изписано Хан‘Царъ (с изтрито н между а и Ц), а във втория случай е изписано Хан'Царъ. Оттук и назоваването му понякога в научната литература Ханджарски дамаскин. Същата приписка съдържа сведения за глад и върлуваща болест през годината, а краят ѝ разкрива любопитни подробности от съдбата на ръкописа – че е бил продаден от даскал Недялко за 40 гроша в Панагюрище и положен в църквата "Св. Теодор Тирон" за общо ползуване. Изброени са имената на панагюрските настоятели, с чиито средства е закупен дамаскинът. Тези вести също подсказват, че книжовната работа е професия за двамата аджарски учители, търсени и ценени не само в родното си село, но и в близките селища. Те не създават дамаскина за свои лични читателски нужди, а го продават и го правят достояние на по-голям кръг от хора. Предназначението за продажба, което може да се предполага и при другите им ръкописи, навярно е от значение и за по-прецизното им изписване, и за богатото им и разнообразно художествено оформление, и за грижливото им и изискано подвързване почти във всички случаи с инкрустирана кожа.

...

Аджарският дамаскин се отличава с изключително вещо, изискано и красиво изработена художествена украса и може да се смята за истински образец на българското изкуство за украса на ръкописната книга не само през XVII в., но и през цялата епоха на турското робство. Малко ръкописи от това време могат да му съперничат по богатство и разнообразие на заглавките, началките, винетките, миниатюрците. Техниката на изпълнението и оцветяването им издават истински художник с обиграна ръка, с чувство за красота и самобитен творчески талант. Много труд и любов, вещина, усърдие и изящество са вложени в художественото оформление на началото на всяко едно от поместените произведения. Всяко започва с красиво извезано заглавие и с богато орнаментирана началка. За цялостния художествен облик на началната страница на всяко отделно слово най­-голямо значение има заставката, която заема повече от половината, а понякога и цялата страница пред текста.


Понастоящем по местонахождение и произход с Аджар се свързват общо 15 ръкописа, 11 от които са писани в селото от местни дейци на перото през XVII век, а останалите 4 са намерени в Аджар, но няма безспорни доказателства, че са дело на аджарци.


Това са: Аджарски сборник, Осмогласник, Сборник със смесено съдържание и Ръкопис с неизвестна съдба, датирани в периода от XVI и XVIII век.


Надали тези цифри изчерпват цялото ръкописно наследство на споменатите книжовници, защото, както е печално известно, Аджар е опожаряван неколкократно, а в касапницата от 1877 година безвъзвратно са унищожени безценни ръкописи и документи.


Достигналите до наши дни 11 ръкописа, създадени в Аджар през XVII в.,

представляват безспорен научен интерес както в палеографско, лингвистично, историко-литературно отношение, така и в изкуствоведски аспект.


Нещо повече – в цялостната комплексна характеристика на тези ръкописи най-висока оценка заслужава тяхната оригинална и неподправена украса. Анализът ѝ разкрива не само редица страни и моменти, свързващи я с орнаментаторските и илюстраторските традиции на епохата, но и някои специфични черти, които издават самобитния талант на аджарските дейци на перото.


В началото на 2023 г. в централното фоайе на Национална библиотека "Св. св. Кирил и Методий" е представено фототипното пълноцветно издание на Аджарско четириевангелие от 1652 г., снабдено с встъпителен текст за историята на ръкописа, неговата културна и художествена стойност и движение по българските земи.


Издадено е в лимитиран тираж от 200 номерирани екземпляра по повод 144-ия рожден ден на Националната библиотека.


Аджарското четириевангелие е от малкото ръкописи с подпис на книжовника и единственото евангелие от Аджарската книжовна школа от XVII век със запазена украса от заставки-миниатюри. То постъпва във фонда на библиотеката в края на 70-те или началото на 80-те години на ХХ век и е най-представителният от запазените в България ръкописи на Аджарската школа.


Аджарското четириевангелие е един от най-колоритните ръкописи в славянската колекция на Националната библиотека. То е писано, а най-вероятно и украсено от йерей Недялко. Украсата е много богата: заставки миниатюри с образите на евангелистите в началото на всяко евангелие, съпроводени от големи плетенични инициали, от които се развива пищен растителен орнамент. В цялото оформяне е наподобена украсата на луксозен ръкопис. Заедно с още едно евангелие в Пловдивската народна библиотека, това са двете, засега единствени познати евангелия, изработени в Аджарското книжовно средище от втората половина на ХVІІ в. и самото начало на ХVІІІ в., което с право може да се нарече локална книжовна школа – последната в късносредновековната българска култура.


В Националната библиотека са запазени осем ръкописа, дело на аджарски книжовници, сред които на поп Йовко, родоначалника на школата, даскал (или йерей) Недялко, даскал Филип.


проф. Мусакова,

автор на послеслова в изданието,

осъществено от

Академичното издателство

"Проф. Марин Дринов"


Използвани източници и литература:


Данчев, Г. "Страници из историята на Търновската книжовна школа"


Дончева-Панайотова, Невяна "Украса и художествено своеобразие на Аджарските дамаскини от XVII век"


*Всички изрично неупоменати стихове в тази публикация са от "Аджарско сказание" с автор даскал Васил Савов.


Как се стига до Архитектурно-исторически резерват Свежен?

Китното българско средногорско бижу Свежен е село в Южна България, в община Брезово, област Пловдив. Разположено е в Сърнена Средна гора и лежи на 752 метра над морското равнище.


Къща на знанието в село Свежен
Къща на знанието

С Разпореждане на Министерския съвет №55 от 26 ноември 1987 г. (Държавен вестник, бр. 96, 11.12.1987 г.) старинната част на село Свежен е обявена за архитектурен и исторически резерват, представящ възрожденското културно наследство.


В резервата са включени 110 отделни архитектурни обекта (основно къщи), както и части от общата инфраструктура.


Пет от обектите са регистрирани като културни ценности с национално значение, останалите са с местно значение.


Свеженската часовникова кула
Свеженската часовникова кула

АИР Свежен отстои на около 22 километра северно от Брезово (на около 29 минути с автомобил).


АИР Свежен отстои на:


  • 197 километра (на около 2 часа и 28 минути с автомобил) от столицата

  • 65 километра (на около 1 час и 20 минути с автомобил) от град Пловдив

  • 355 километра (на около 4 часа и 38 минути с автомобил) от град Варна

  • 248 километра (на около 2 часа и 36 минути с автомобил) от град Бургас




В близката околност се намират хижите "Свежен", "Братан" и "Каваклийка", връх Братан, язовирите "Свежен" и "Домлян" и други красиви местности.


През селото протича Свеженска река, а недалеч от АИР Свежен съществува минерален извор с изградена чешма – "Невенкина чешма".


Как се стига до средновековна църква "Свети Георги"?

Средновековна църква "Свети Георги" се намира в съседство с къща-музей на полковник Владимир Серафимов (Серафимовата къща) в Архитектурно-исторически резерват Свежен, точно край пътя, движейки се от село Бабек в посока АИР Свежен.




Какво може да се посети в близост?

Само на 11 километра югоизточно от АИР Свежен (на около 16 минути с автомобил) ще откриете село Бабек. В близост е разположен язовир "Бабек", край който да направите чудна разходка.


Язовир "Бабек" в полите на Сърнена Средна гора
Язовир "Бабек" в полите на Сърнена Средна гора

На 22 километра южно от АИР Свежен (на около 29 минути с автомобил) се намира град Брезово. В Брезово в делничен ден се отбийте до общината, за да разгледате изложбата, посветена на най-добрия портретист на Бетовен – Минчо Кацаров.


Минчо Кацаров – най-добрият портретист на Бетовен
Минчо Кацаров – най-добрият портретист на Бетовен

От Брезово е и друг голям български художник – Златьо Бояджиев. Къщата му в град Брезово е отворена за посещение и всеки желаещ може да я разгледа.


Роден дом на Златьо Бояджиев в град Брезово
Роден дом на Златьо Бояджиев

В Брезово не бива да пропускате да посетите старото училище в Брезово – едно от първите светски училища по българските земи.


Старото училище в Брезово – едно от първите светски училища по българските земи
Старото училище в Брезово – едно от първите светски училища по българските земи

Точно срещу сградата на училището се издига църква "Свети Димитър", строена през 1843 година.


Храм "Свети Димитър" в град Брезово
Храм "Свети Димитър" в град Брезово

На 15 километра от град Брезово (на около 15 минути с автомобил) ще откриете град Раковски. Тук непременно се потопете във вълшебството на българските народни приказки като посетите парк "Приказната гора".


Парк "Приказната гора" в град Раковски
Парк "Приказната гора" в Раковски

Приказки, които паркът ще ви разкаже:



В близост се намира Адаптирана детска площадка.


Адаптирана детска площадка в град Раковски
Адаптирана детска площадка в Раковски

Само на около 26 километра източно от АИР Свежен (на около 39 минути с автомобил) може да разгледате Кутела.


Кутелът в Сърнена Средна гора
Кутелът в Сърнена Средна гора

Съвсем наблизо се намира и едно небивало дърво – кичестия габър.


Природна забележителност "Кичест габър" край село Турия
Кичестият габър край Турия

На 8 километра северно от кичест габър (на около 9 минути с автомобил) се намира село Турия. В село Турия може да разгледате родния дом на Чудомир.


Роден дом на Чудомир в село Турия
Родната къща на Чудомир в село Турия

В село Турия може да преминете по автентичен римски мост "Скока".


Автентичен римски мост "Скока" в село Турия
Автентичен римски мост "Скока" в село Турия

На 4 километра североизточно от село Турия (на около 7 минути с автомобил) се намира град Павел баня – горещи минерални извори и аромат на рози.


Резбованият бряст на Павел баня
Резбованият бряст на Павел баня

На 3 километра източно от град Павел баня (на около 40 минути с автомобил) ще откриете

село Виден. Край селото все още се извисяват гордите руини на чудната църква "Св. Анастасий".


Руините на храм "Св. Анастасий" край село Виден
Руините на храм "Св. Анастасий" край село Виден

Само на 23 километра източно от Павел баня (около 24 минути с автомобил) се намира град Казанлък. В Казанлък може да разгледате музея на розата.


Музей на розата в град Казанлък
Музей на розата в Казанлък

След като разгледате богатата експозиция на музея ви предлагам да направите една релаксираща разходка из чудните алеи на парк "Розариум" в град Казанлък.


Парк "Розиариум" в град Казанлък
Парк "Розариум" в Казанлък

В град Казанлък ви предлагам да разгледате и храм "Свети Илия", известен също като Куленската черква.


Храм "Свети Илия" в град Казанлък, известен като Куленска черква
Куленската черква в Казанлък

Само на 5 километра южно от град Казанлък (на около 8 минути с автомобил) се намира село Бузовград, откъдето стартира чудното приключение екопътека "Пътека през вековете".


Екопътека "Пътека през вековете: природна забележителност Мегалит
Екопътека "Пътека през вековете: природна забележителност Мегалит

На 50 километра източно от Казанлък (на около 40 минути с автомобил) ще откриете язовир "Жребчево". Край язовира все още се извисяват руините на потопената църква "Свети Иван Рилски".


Потопената църква "Свети Иван Рилски"
Потопената църква "Свети Иван Рилски"

На 17 километра западно от АИР Свежен (на около 24 минути с автомобил) се намира село Домлян. Край селото се намира очарователния язовир "Домлян", който е една великолепна идея за разходка през всеки сезон.


Язовир "Домлян"
Язовир "Домлян"

Само на 10 километра западно от село Домлян (на около 15 минути с автомобил) ще откриете град Баня – извор на здраве и красота.


Град Баня, Карловско
Баня – извор на здраве и красота

В град Баня може да посетите Царския дворец.


Царският дворец в град Баня, Карловско
Царският дворец в Баня, Карловско

Само на 14 километра западно от град Баня (на около 15 минути с автомобил) ще откриете зеления и спокоен Хисаря.


Южната крепостна порта "Камилите" на древния Диоклецианопол в град Хисаря
Южната крепостна порта "Камилите" на древния Диоклецианопол в град Хисаря

Хисаря предлага на своите гости разнообразни и впечатляващи атракции, които съм обобщил в следните великолепни идеи за маршрути, от които всеки може да се възползва:




На 33 километра северно от АИР Свежен (на около 42 минути с автомобил) се намира Калофер.


Изглед към Балкана, мемориален комплекс "Христо Ботев" в град Калофер и водопад Райско пръскало
Изглед към Балкана, мемориален комплекс "Христо Ботев" в град Калофер и водопад Райско пръскало

Какво може да посетите в Калофер?

На входа на града се издига паметник на Калифер войвода, за когото легендите твърдят, че е дал името си и заедно с неговите четници са основали град Калофер.


Паметник на Калифер войвода в град Калофер
Паметник на Калифер войвода в град Калофер

Повече от 100 години са изминали от появата на едно от най-фините женски ръкоделия, наречено с право бялата магия – калоферската дантела. За това време тя не само се е съхранила, но е претърпяла и развитие, като от занаят, осигуряващ прехраната на калоферки, се превръща в изкуство.



Заповядайте в творческия център на калоферската дантела, за да се насладите на таланта на сръчните калоферки.


Музей на просветното дело (Даскал Ботьовото училище) в град Калофер
Музей на просветното дело (Даскал Ботьовото училище)

Срещу творческия център се намира музея на просветното дело, разположен в реставрираната сграда на прочутото Даскал Ботьово училище в Калофер.


Възрожденски храм "Свето Успение Богородично" се намира в централната част на Калофер. Историята на храма е изключително интересна, ето защо ви каня най-учтиво да я научите.


Възрожденски храм "Свето Успение Богородично" в град Калофер
Възрожденски храм "Свето Успение Богородично"

Възрожденски храм "Свето Успение Богородично" е разположен вдясно от Мемориален комплекс "Христо Ботев", в подножието на хълм, на който се извисява величественият монумент, към който сега ви приканвам да поемем.


Мемориален комлекс "Христо Ботев" в град Калофер
Мемориален комлекс "Христо Ботев"

В Калофер се намира Национален музей "Христо Ботев", номер 45 от Стоте национални туристически обекта на Българския туристически съюз.


Национален музей "Христо Ботев" в град Калофер
Национален музей "Христо Ботев"

Храм "Свети Атанасий Превелики" се намира в близост до центъра на Калофер. Той е единствената калоферска църква, разположена на десния бряг (южно) на река Тунджа.


Храм "Свети Атанасий Превелики" в град Калофер
Храм "Свети Атанасий Превелики"

Калофер е заобиколен от изключително красива природа! За да ѝ се насладите подобаващо ви съветвам да поемете по екопътека "Бяла река".



Само на 25 километра северно от град Хисаря (на около 27 минути с автомобил) ще откриете град Карлово. В Карлово препоръчвам да си направите разходка до Етнографски комплекс "Старинно Карлово".



Включва пет къщи – паметници на културата със забележителна културна стойност. Това са:



Всяка от къщите поражда свое уникално послание, което отправя госта в различни посоки, провокира у него желания и спомени, кара го да мечтае.


Целостта на архитектурния ансамбъл е уникална и неподражаема и всеки посетител би могъл да усети онзи велик възрожденски дух, който все още броди по тесните калдъръмени улички на "Старинно Карлово".


Етнографски комплекс "Старинно Карлово" е обект номер 44б от 100-те национални туристически обекта.


В Карлово препоръчвам да си направите разходка до красивия водопад Сучурум.


Водопад Сучурум в град Карлово
Водопад Сучурум в Карлово

Само на 5 километра западно от град Карлово (на около 6 минути с автомобил) се намира град Сопот.


Върху историческия хълм Трапето, където навремето се е издигала църквата "Света Богородица", известна като Горната черква, опожарена през 1877 година от турците, днес откривам параклис "Покров Богородичен" – точно срещу композицията "Аз съм българче".


Параклис "Покров Богородичен" в град Сопот
Параклис "Покров Богородичен"

Ако поемете от хълм Трапето по пътеката в посока възрожденски храм "Свети Свети Апостоли Петър и Павел", ще се озовете пред дверите на храма за нула време.


Храм "Свети Свети Апостоли Петър и Павел" в град Сопот
Храм "Свети Свети Апостоли Петър и Павел"

Зад възрожденската черква се намира по-старото духовно средище – девически манастир "Въведение Богородично" (метох), който ви предлагам да посетите.


Девически манастир "Въведение Богородично" (метоха) в град Сопот
Девически манастир "Въведение Богородично" (метох)

През 1851 година южно от възрожденски храм "Свети Свети Апостоли Петър и Павел", насред черковния двор, отваря врати девическо взаимно училище, известно като Радиното училище, което се смята за приемник на килийното училище в съседния девически метох.


Девическото (Радино) училище в град Сопот
Девическото (Радино) училище

Етнографски и занаятчийски център "Сопотски еснафъ"
Етнографски и занаятчийски център "Сопотски еснафъ"

Патриархът на българската литература Иван Вазов е роден на 9 юли 1850 година в град Сопот в старата къща на своя род.


Къща-музей "Иван Вазов" в град Сопот
Къща-музей "Иван Вазов"

През 1964 година къща-музей "Иван Вазов" е обявена за паметник на културата от национално значение.


Усетил зова на Балкана, скоро съм в полите на Стара планина.


Първа спирка по пътя ми е автентичната воденица на дядо Стоян от Вазовия роман "Под игото".


Дядовата Стоянова воденица се намира до пътя, водещ към началната станция на седалковия лифт, в северозападния край на града.


Дядо Стояновата воденица в град Сопот

От Дядовата Стоянова воденица се отправям към Сопотски мъжки манастир "Възнесение Господне", който се намира в близост.


От Сопотски мъжки манастир "Възнесение Господне" стартира пътеката към величествения и така обаятелен Сопотски водопад на река Манастирска.


Сопотски водопад на река Манастирска
Сопотски водопад на река Манастирска

Ето го сърцето на водопада, което непрестанно бие в такт с Балкана.


Само на 12,5 километра югозападно от град Хисаря (на около 13 минути с автомобил) ще имате уникалната възможност да се разходите по арт улиците на Старо Железаре.


Арт уличките на Старо Железаре, община Хисаря
Арт уличките на Старо Железаре, община Хисаря

Само на 15 километра югозападно от град Хисаря (на около 15 минути с автомобил) се намира село Паничери, в което гордо се извисява тази стройна часовникова кула.


Часовниковата кула в село Паничери, община Хисаря
Часовниковата кула в село Паничери, община Хисаря

Само на 21 километра югозападно от град Хисаря (на около 22 минути с автомобил) се намира Старосел – поредното прекрасно българско село, събрало красотата и чара на този чуден край на България.



И като за финал, мили мои приятели,

не бива да пропускате да разгледате

специалния албум с фото моменти –

открити, изживени, заснети и споделени с вас!



327 преглеждания2 коментара

2 comentarios


Miembro desconocido
24 may 2023

Честита Първа година на сайта! Да продължавате да ни водите по следите на историята ни и прекрасните места ва Родината! Честит празник на Българските Букви, книжовност и просвета!📚🍀💐🇧🇬

Me gusta
Stefan Ivanov
Stefan Ivanov
24 may 2023
Contestando a

Благодаря Ви най-сърдечно и най-искрено за тези невероятно мили редове! Обещавам да продължа - все напред и все нагоре! Бъдете благословена!

Me gusta
bottom of page